Ombyggnadsarbeten under skoltid
Konceptet som framlades av COPLAN AG, en oberoende ingenjörsfirma från Eggenfelden med betydande erfarenhet av skolbyggnader, i synnerhet under läsår, valdes genom en europeisk anbudsprocess. Projektet omfattade en utbyggnad med plant tak, bestående av två flyglar. Den västra flygeln anslöt till den befintliga byggnaden och den norra uppfördes som ytterligare en våning som fortsatte från den befintliga byggnaden och vilade på pelare på en sluttning. Genom detta kunde den befintliga skolgården utökas och ett tak tillkom som skydd mot väder och vind. Konstruktionen skapade därigenom idealiska förutsättningar för individuellt stöd till barnen och säkerställde samtidigt en optimal anslutning till den befintliga byggnaden.
Rockpanel fasadskivor övertygade hela vägen
Beslutet att använda sig av Rockpanelskivor fattades efter en omfattande urvalsprocess. Olika möjligheter diskuterades. Den ursprungliga arkitektlösningen omfattade utvändig träpanel. Då entreprenören oroade sig över att detta på lång sikt skulle kunna innebära höga underhållskostnader, var man tvungen att leta efter andra lösningar. Dessutom kände entreprenören att det var viktigt med en levande och barnvänlig fasad. Rockpanelskivorna valdes tack vare de många färgalternativen, smidigheten och hållbarheten. “Det var precis rätt produkt för våra syften med fasaden till Betty Greifskolan”, framhöll Torsten Mehlsteibl, statligt auktoriserad tekniker med ansvar för planering och byggplatsförvaltning hos COPLAN AG. Planerarna höll sig på säker mark också när det handlade om brandskydd: Vanliga Rockpanelskivor uppfyller europaklass B-s2, d0 (enligt EN 13501-1). Dessutom utgjorde dessa ett synnerligen miljövänligt alternativ jämfört med andra fasadbeklädnadsmaterial. BRE Global Institute, som ingår i det brittiska forsknings- och certifieringscentret Building Research Establishment (BRE), och som är erkänt världen över för sina oberoende expertbedömningar, bekräftade Rockpanelskivornas miljöegenskaper och gav dem en A+ / A-klassning.